אם ברצונכם להתקבל למוסד להשכלה גבוהה, עליכם לעמוד בתנאי קבלה מסוימים. 

תנאי הקבלה משתנים בין המוסדות והחוגים השונים וכוללים קריטריונים שונים כמו ציון פסיכומטרי, ממוצע בגרויות, מבחן כניסה, ראיון אישי, מכינה וכו’. 

לרוב, שני הקריטריונים הקריטים לקבלה שלכם הם ציון הפסיכומטרי וממוצע הבגרויות שלכם. 

תעודת בגרות וממוצע בגרויות 

ללא תעודת בגרות לא ניתן להירשם כמעט לשום מוסד ולשום מקצוע, למעט מקרים חריגים.  לכן, מי שאין בבעלותו תעודות בגרות מלאה, ידרש להשלים את הבגרויות במקצועות החסרים לו. 

בנוסף לתעודת בגרות מלאה, בחלק מהתחומים ידרשו גם ציונים גבוהים במקצועות מסוימים (בהתאם לתחום אותו תרצו ללמוד) וממוצע כללי גבוה של הציונים השונים. 

במידה ויש לכם תעודת בגרות מלאה אבל הממוצע בה לא מספיק, תוכלו לשפר ציון במקצוע ספציפי שאתם יודעים שיכול להקפיץ לכם את הממוצע ולעזור לכם להתקבל. 

ציון פסיכומטרי 

ציון הבחינה הפסיכומטרית נע בין 200 ל-800 והוא חלק חשוב שמשפיע מאוד על הקבלה שלכם לתחום אותו תרצו ללמוד. ברוב מוסדות הלימוד, יבצעו ממוצע בין הציון שקיבלתם במבחן הפסיכומטרי לבין ממוצע הבגרות שלכם, אם תשמעו בחלק מהמוסדות את צמד המילים ‘ציון התאמה’ – דעו שמדובר בממוצע המשוקלל הזה. 

אוניברסיטה או מכללה? 

ישנם קריטריונים שונים המבדילים בין אוניברסיטאות למכללות, אך במה שקשור לתנאי קבלה, למכללות יש יתרון ברור בהשוואה לאוניברסיטאות והוא שתנאי הקבלה שלהם פחות נוקשים. 

גם באוניברסיטאות וגם במכללות לרוב יבדקו את שני הקריטריונים שצוינו במאמר (ציון פסיכומטרי וממוצע ציוני הבגרות), ההבדל הוא שבאוניברסיטאות הציון המשוקלל שתידרשו לעמוד בו הוא ברוב המקרים גבוה יותר מהציון שתידרשו לעמוד בו כשתבדקו את תנאי הקבלה לאותו החוג במכללה. 

זאת הסיבה העיקרית לכך שלמרות שעלות הלימודים במכללות גבוהה יותר, רבים עדיין נרשמים למכללות ולא לאוניברסיטאות שמציעות את הלימודים בעלות נמוכה משמעותית. 

הרעיון שמאחורי תנאי הקבלה 

הרעיון מאחורי תנאי הקבלה המשתנים בין התחומים השונים הוא שככל שהחוג אליו אתם מעוניינים להתקבל מבוקש יותר – כך גם הנתונים שתזדקקו לכם גבוהים יותר, לכן מומלץ מאוד להשקיע בבגרויות בתיכון ובפסיכומטרי, כך יותר אופציות יהיו פתוחות בפניכם בעת ההרשמה. 

זכרו, שהחשיבות בתנאי הקבלה היא לעזור לכם ולמוסד הלימודים להבין האם אתם מתאימים ללמוד בחוג מסוים בהתאם לקושי של הלימודים ובהתאם לקושי של העבודה בפועל במקצוע לאחר הלימודים.

חשוב מאוד להכיר שתנאי הקבלה משתנים משנה לשנה, לכן כדאי להתעדכן בתנאי הקבלה במקצוע אותו תרצו ללמוד לקראת אותה השנה על מנת שתוכלו לדעת איפה אתם עומדים מבחינת הדרישות, כך תדעו מראש האם יש לכם צורך לשפר את ההישגים שלכם.